Als je hier klikt kom je bij YAHOO.PHOTOS. Daar staan de fotos die ik gemaakt heb tijdens deze vakantie.


Londen 1998...Met "Le Shuttle" Jawel, hij komt nog eens ergens :-)) Uw eigen huisschrijver is weer weg geweest.

Londen, januari 1998:

1 januari ging de wekker om 7:00 uur (auw !), en aangezien het vanuit Amsterdam 3 en een half uur rijden is naar Calais, stonden we om 12:00 uur aldaar (8:30 vertrokken).
De weg naar Calais is ohzo simpel (Breda, Antwerpen, Gent, Brugge, Oostende, Calais, en zelfs in Antwerpen (ring) kun je niet verkeerd rijden :-) ).


LE SHUTTLE

klik voor website Bij Le Shuttle door de zogenoemde tol huisjes (daar kun je dus ook nog een kaartje kopen), waar je je vooraf gekochte kaartje laat zien, en je een letter mee krijgt. De theorie is dat elke trein een letter heeft, en dat iedereen met dezelfde letter dezelfde trein neemt. Hier werd dus *niet* op gecontroleerd, dus je kunt, als je eenmaal een letter hebt, iedere gewenste trein nemen.

TaxFree shoppen is in het terminal gebouw, en duur !

Tijdens de reis is niets te beleven, je rijdt met 140 km/u door een tunnel zonder uitzicht (doh), er zijn 2 on board radio stations maar die zijn het beluisteren eigenlijk niet waard. Wel grappig is dat het middelpunt van de tunnel wordt omgeroepen. De treinen zijn door engelsen bemenst, dus geen reden om frans te spreken. Klaarblijkenlijk zijn engelsen eerder bereid om frans te spreken dan andersom...
Ik had dus prompt ruzie met n van de stewards, ik maakte een foto IN de trein (met flits), en dat blijkt dus niet te mogen. Uitleg: Het beveiligings systeem reageert op licht, rook en warmte. Het zou dus kunnen gebeuren dat het beveiligings systeem denkt dat er een bom ontploft is (lichtflists !) en dat er alarm wordt gemaakt voor een simpele foto.

Aan de andere kant is het trein af, bochtje om, en M20 op richting Londen. Aan de franse kant zit ook de engelse douane, dus je kan gewoon door kachelen.
Links rijden valt reuze mee, zelfs rotondes en bochten gaan (meestal :-) ) goed, wel een mega probleem is voorrang geven. Rechts heeft voorrang zit er (bij mij tenminste) zo diep in gepompt, dat je prompt vergeet dat nu links ineens voorrang heeft :-(. Britten zijn wel de meest vriendelijke chauffeurs die ik ooit in een land ben tegen gekomen. Of dat iets te maken had met ons nederlandse nummerbord weet ik niet, maar iedereen is kalm, relaxed en heeft met de auto absoluut geen race of toeter drang.

Londen

Laat ik maar met de deur in huis vallen: Afgrijselijk, afschuwelijk a-sociaal ontzettend vreselijk krankzinnig debiel duur !!!
Voorbeeld, een hamburger kost in nederland 2 gulden, in londen 2 pond (fl. 3.49 per pond), en zo werkt het met bijna alles. Hemel, wat viel dat tegen zeg...
Ons overnachtings adres (bij een partikulier -Homestays van de OAD) lag op de kaart in Londen, in de praktijk 20 trein minuten daarbuiten.

LET OP !!!!! dat je in nederland GEEN metro dag-kaart in de voorverkoop koopt. In de praktijk hadden wij genoeg aan een 4 zone kaart, terwijl ze me in nederland een 6 zonekaart (2 keer zo duur !) wilden aansmeren !! Koop gewoon in het station een one day travelcard voor het aantal zones dat je nodig hebt.

LET OP !!!!! dat de travelcards op doordeweekse dagen pas NA half 10 geldig zijn !!! Ook die kaarten in nederland gekocht ! Ik heb alle reisgidsen bij thuiskomst nageplozen, en dat staat dus nergens vermeld !!!

Enfin, 1 januari 's avonds Londen in gegaan, en ergens bij een metro station fish&chips gegeten (moet je een keer doen :-) ). Verder is oxford street / picadilly circus e.o. het best te bekijken vanaf de bovenste verdieping van een dubbel dekker bus (travelcard is geldig).

2 januari

klik voor website klik voor groterAangezien het 2 januari een gewone werkdag was hebben wij de trein van 9:31 genomen de stad in, en zijn naar "the londen dungeons" vertrokken. Wij vonden het tegenvallen; een soort Madame Tussaud (schrijf ik dat goed ?), maar dan gericht op martel werktuigen, de middeleeuwen en Jack the ripper. Wel geining is de wildwaterbaan die midden in het pand (!) ligt. Duurt alleen wat te kort (30 seconden ofzo).

Als je er van houdt om door donkere ruimten te lopen, waarbij elk moment een medewerker heel hard boe kan gaan roepen, is het best grappig. Voor kinderen lijkt het hele verhaal mij volkomen ongeschikt.




Daarna lopend langs de thames naar de tower bridge, daar overgestoken en langs de tower verder gelopen. De tower was druk (mega druk !) dus die hebben wij maar overgeslagen (ook gezien de kosten ! 10 pond per persoon).
Verder gehobbeld naar covent garden, een soort overdekt markt plein waar ('s zomers ?) de straat artiesten zich verzamelen. Chocomelk voor 2 pond per persoon :-(.

klik voor website klik voor groterHet London transport museum zit ook hier, en is een bezoekje zeker waard. Op zn engels hebben ze alles bewaard, en in perfecte staat gehouden. De allereerste elekttrische metro staat er, de stoom metros, maar ook het nieuwste van het nieuwste is aanwezig.
Mocht je neigingen vertonen, kun je zelf met een metro proberen te rijden !



Gegeten hebben we deze avond in SOHO (metro picadilly circus), waar het letterlijk sterft van de restaurants die (helaas) elkaar weinig concurentie aandoen...
22:00 terug op de kamer, en pitten.

2 januari

klik voor website Vandaag met de bus vanuit de kamer naar oxford circus, en een wel zeer grappige, onbekende, toeristen atractie bekeken. the london silver vaults (aan Chancery Lane) is een kluis van 100 bij 100 meter, met in deze kluis allemaal kleine kluizen waar zilver verkopers hun zaken doen. Grappig, en gratis toegang:-). En ding, probeer geen fotos te maken dara beneden, want ze worden echt helemaal gek. Als je je foto / video apparatuur al mee naar binnen krijgt, loop er dan niet mee te koop !

Langs Big Ben, houses of parliament en Westminster Abbey (voorste gedeelte gratis, daarna 4 pond !), via Downing street (mega hek voor de straat) naar de horse guards gewandeld. Geinig, daar staan 2 huisjes voor de deur waar 24 uur per dag een mannetje te paard instaat, het zal je vak maar wezen :-).

klik voor website klik voor groterRichting Harrods, de meest debiele winkel die ik ooit ben tegen gekomen. Een mega pand bestaande uit 32 kamers per etage die aan elkaar geknoopt zijn via allerlei gangen. Je zoekt je helemaal suf naar de roltrappen, doordat je via 6 kamers moet om ergens te komen (roltrappen zitten dus in het midden van de winkel). Verder weinig te melden, behalve dat (ook) Harrods mega duur is (zelfs in de uitverkoop !).

TIP :ga even kijken bij de speelgoed afdeling, en vergeet vooral de levende dieren afdeling niet !







Hierna via via (bus, metro, trein) ivm noodweer naar st. Pauls cathedral (voorste stuk gratis, daarna 4 pond !), en aan het eindpunt van de docklands light railway (metro in theorie zonder bestuurder). In deze buitenwijk een hapje gegeten.

Ook Liverpool street station nog even bekeken. Sjee, wat is dat mooi geworden zeg ! Ze hebben gewoon een hele straat overdekt, en bij het station getrokken.

klik voor groterTIP, Ga 's avonds eens kijken bij het Lloyds gebouw (metro tower hill). Dat gebouw is echt waanzinnig verlicht, de hele wijk baadt in het licht, en deze kerk (?) ziet er echt machtig uit !




3 januari

Om 11:00 uit Londen weg, en via binnen door weggetjes (stoer links rijden!) naar Folkstone.
Langs de kust, dus volop kunnen genieten van windkracht 11.
CHANNEL RADIO (107.iets) geeft 24 uur per dag (rondom folkstone / dover) info over de situatie op en over het Kanaal, dus die moet je op de auto radio opzoeken ! Via dit station hoorden wij dus dat er geen boten gingen, gelukkig hadden wij de trein...

Om een zeer lang, zeer frustrerend verhaal heel kort te maken, we waren om 14:00 voor de tol huisjes aan de engelse kant, hadden gereserveerd voor de trein van 15:51, en vertrokken uiteindelijk met de trein van 16:49... Als het druk is, is het een zooitje bij Le Shuttle :-(

23:30 terug in Amsterdam, dus we hebben de storm goed doorstaan...
novw's home