Kent mega 2014 en verder
Verenigd koninkrijk, Frankrijk en verder...
Vrijdag 2 mei 2014

Na een hectische ochtend, waarin alles nog ingepakt en schoongemaakt moest worden, vertrekken we om 15.00 uur richting Frankrijk met een gevoel dat we een en ander vergeten...

Dat gevoel blijkt juist te zijn, waardoor we na een klein uur weer omkeren, naar huis rijden, de laatste spullen pakken en dan toch echt vertrekken voor ons lang weekend Engeland met de geocache vrienden.
Gelukkig is het hotel gereserveerd voor late aankomst. We eten in Gent een hapje bij de lokale Chinees. Het smaakt ons prima. Om 22.30 zijn we inhet F1 hotel in Calais. Niels vergelijkt het met een gevangenis, luxe is het zeker niet, maar voor 1 nachtje net te doen.

Zaterdag 3 mei 2014

We zijn bijtijds op, gaan croissants halen en naar de trein. We zijn ruimschoots op tijd, maar het is behoorlijk druk bij de douane. We hebben de trein van 10.36 en vanwege het tijdsverschil komen we om 10.11 aan in Dover. Het is een geocache weekend, dus we stoppen bij de eerste geocache die we tegen komen... Helaas is die niet te vinden. Dan door naar het evenement. Op het evenemententerrein is ook een kofferbak verkoop gaande. Deze lijkt zelfs wel groter dan het Mega event wat van het geocachen bezig is. Onze vrienden hebben er al een wandelochtend opzitten en halen ons op voor het middagprogramma, een wandeling van bijna 10 kilometer waarbij we onderweg 32 geocaches tegenkomen.
De geocaches zijn niet al te moeilijk te vinden, mooi verzorgt in een dubbel doosje zodat er geen regen bij kan komen en de route die we lopen geeft schitterende vergezichten. Het is heerlijk weer en de sfeer is perfect.
Na afloop eten we een hapje bij een lokale pub met een hele goede kok. We laten de officiële avondwandeling van het event aan ons voorbij gaan, het is te gezellig in de pub.

Zondag 4 mei 2014

Het is de dag van het Mega event. We ontbijten gezamenlijk voor we naar het evenemententerrein gaan. Hier treffen we onze kampeervrienden. We maken plannen voor de dag en splitsen ons in twee groepen. Een groep gaat voor de moeilijkere wandelingen en wij gaan voor zoveel mogelijk verschillende soorten geocaches op 1 dag. Met een beetje geluk redden we er 10.
Op het terrein loggen we eerst natuurlijk het Mega event. We bezoeken de verschillende stands met verkoop en loggen nog een hele speciale hitchhiker cache. Hiermee hebben we de eerste twee soorten geocaches gehad. Het evenement op zich is niet echt iets voor ons, we gaan liever op pad om de speciale geocaches te vinden, dan op zo'n terrein rond te hangen.

En dus gaan we op pad. Vlakbij ligt een letterbox die lopend te doen is. Hierna met z'n allen naar een webcam gecache. Dan splitsen we ons. De volgende soort is een Wherigo. Dit is voor ons een totaal nieuw type cache. Het wordt een wandeling door een dorpje in de buurt. Met de gps op de telefoon worden we naar verschillende plekjes geleid. Als we op de plaats van bestemming aankomen, popt er een vraag in het scherm over wat we zien. Als de vraag goed wordt beantwoordt krijgen we de gegevens voor de volgende plaats. Erg leuk en interessant is deze soort. De hele rondwandeling duurt iets meer dan een uur. Tijdens de wandeling vinden we ook een traditionele en een ( 2 staps) multi. Dit brengt ons op 7 verschillende soorten geocaches. Al 3 meer dan wat we hadden...
We hebben nog de earthcache en virtuele cache nodig. Op de kaart zien we dat deze beide op ongeveer een half uur rijden redelijk dicht bijelkaar liggen. Dus weer op pad. De earthcache gaat over het zonnestelsel. We lopen van de zon naar de aarde, berekenen hoelang we erover doen, maken een foto van de aarde, maken een tweede berekening over de rotatie van een astoid en noteren de GPS coördinaten van Jupiter. Weer eentje voltooid.
Op zoek naar de Virtuele cache. Deze laat zich wat moeilijker vinden. Degene die hier in de buurt ligt, blijkt niet bereikbaar te zijn. We zoeken naar een oplossing, maar deze kunnen we niet vinden. Gezien het tijdstip besluiten we het erbij te laten. We hebben er nu 8 staan en daar komt nog een gewoon event bij, dus 9. Dat houdt voor iedereen in ons groepje een nieuw record in.
Eten doen we met z'n achten bij een Indiaas restaurant. We smullen! Na het eten gaan we nog een afzakkertje halen bij het barn dance event. We rijden weer naar het evenemententerrein waar het verdacht rustig is. Dan blijkt dat het niet hier wordt gehouden, maar zo'n 20 minuten verderop. Via wat binnendoor weggetjes die steeds kleiner worden, eindigen we bij de Scouting. Een bandje staat echte Country muziek te spelen en bijna alle aanwezigen dansen in een kring nog net niet de klompendans. Even kijken we verbaasd toe. Maar we laten ons niet van de wijs brengen, tekenen het logboek en komen hierdoor op 9 verschillende soorten geocaches op 1 dag uit.

Maandag 5 mei 2014

Ik begin de dag met een hardlooptraining van ongeveer 45 minuten langs de waterkant. Dan snel douchen en naar de ontbijtzaal. Lillian is vandaag jarig en ze heeft een mooie wandeling voor vandaag uitgekozen. Eentje van 12 km met weer 30 geocaches onderweg. We doen de wandeling met het hotelgroepje. Een deel van de kampeerders gaan vandaag naar huis en het andere deel hebben een nog zwaardere tocht uitgekozen.

We halen lunch voor onderweg en spreken af om echt tussendoor een half uur te gaan zitten. De wandeling start in een gehucht. We lopen langs de velden en over kleine weggetjes. Dan voert de tocht ons over wandelpaden, midden door de velden om uiteindelijk in een bebost gebied terecht te komen. De natuur is in volle bloei, de bloemen geuren om ons heen. En dan staan we ineens midden tussen reusachtige Redwood bomen, bijna zo groot als de Amerikaanse Sequoia bomen in Californie. De diversiteit van de wandeling neemt toe als we ook eens bij een gebied komen waar een heel klein stroompje langs de bomen stroomt en waar de look planten volop geurend aan het bloeien zijn. We zijn pas om 16.00 uur klaar met de wandeling. Eigelijk wilde we een high tea na de wandeling doen, maar daar is het inmiddels te laat voor.

Terug op het evenemententerrein gaan we nog naar het Goodbye event. Deze is van 16.00 tot 18.00 uur. We hadden de kampeerders hier verwacht te zien, maar zij blijken zich in het tijdstip te hebben vergist. We schrijven onze naam in het logboek en drinken wat. Hierna begint de zoektocht naar wat te eten. De ene pub serveert geen diner i.v.m. banking holiday, de andere pub serveert wel diner, maar heeft geen tafels. Of zoals ze zelf zeggen, "we're very informal"... Uiteindelijk gaan we eten bij een Italiaans restaurant vlakbij het hotel. Na het eten komen de kampeerders nog gezellig langs en drinken we een verjaardagsborrel in de pub. Behoorlijk uitgeput gaan we slapen.

Dinsdag 6 mei 2014

Vandaag het laatste gezamenlijk ontbijt. Na het ontbijt zwaaien we onze vrienden uit en maken we plannen voor een rustige dag. We starten met een ritje naar een treinstation met een aparte slagboom en lopen gelijk naar de geocache aan de waterkant. We rijden nog wat rond, geocachen en shoppen nog wat en gaan voor een afternoon tea.

We vinden een gezellig theehuis, in een dorpje, bij een vijver en smullen van de heerlijke sandwiches en scones met clotted cream en jam. Na deze verwennerij vinden we nog wat korte geocaches en rijden we weer terug naar Maidstone. Ons avondeten hebben we bij een Indisch-Nepalees restaurant. We gaan voor de Nepalese variant. Het smaakt ons voortreffelijk.

Woensdag 7 mei 2014

Ik start de ochtend weer met een hardlooptraining over de kade. Dit keer doe ik een intervaltraining en het gaat erg lekker. Vandaag is de laatste dag in Engeland. Na het ontbijt pakken we de spullen in en gaan we op pad. We rijden een half uurtje en stoppen dan voor een wandeling. We lopen ruim 6,5 km en vinden 17 geocaches plus een bonus geocache. De wandeling is voornamelijk over kleine en vooral modderige paadjes door het bos en we genieten enorm van al het moois wat we zien.

Na de wandeling hebben we een late lunch. We zoeken een geocache met uitzicht over Folkstone, het station en rangeerterrein van de tunnel en de zee. We rijden naar de treintunnel. De douane aan deze kant is lekker kort en uiteindelijk hebben een trein eerder.
In Calais rijden we eerst naar een supermarkt en dan naar ons hotel. Vanavond eten we croissantjes en boterhammetjes. We bekijken waar het mooiste weer wordt verwacht de komende week, en boeken een kamer via air B&B ergens in het midden van de natuur en in het midden van Frankrijk op een boerderij voor de komende 4 nachten.

Donderdag 8 mei 2014

Het wordt een autodag vandaag. Het regent als we vertrekken. Terwijl ik naar Parijs rijd, zit Niels naast me de website up to date te maken. Het verslag was al gemaakt, maar er moet nog een pagina voor gemaakt worden. Onderweg stoppen we nog voor een geocache. Bij Parijs gaan we de snelweg af en lunchen we in de regen. Toch maken we nog een klein wandelingetje. < br> 's Middags rijdt Niels verder en lees ik een boek. In Auxerre doen we 2 simpele geocaches en zoeken we een restaurant. Alles blijkt dicht te zijn. Of dat nou komt vanwege het tijdstip (18.00 uur) of dat het een feestdag is weten we niet, maar om 19.05 uur hebben we eindelijk iets gevonden wat open is. Het is een Chinees wok restaurant geworden. Na het eten is het nog anderhalf uur rijden naar onze B&B waar we via kleine slingerweggetjes om 22.30 uur aankomen.

Vrijdag 9 mei 2014

We slapen een beetje uit en ontbijten op ons gemak. Vandaag weer een rustige dag. We toeren heerlijk rond, maken wat korte wandelingetjes en vinden in totaal 14 geocaches, eentje hebben we niet kunnen vinden. De omgeving is schitterend, veel vergezichten, mooie natuur en watertjes. We hebben een hoop lol met een stel koeien, een stier en een zelfbedieningsbrug. In een park maken we een wandelingetje over een boardwalk waar we heel veel kikkers tegen komen en 2 beverratten kunnen fotograferen.
Aan het begin van de avond belanden we in het dorpje Pougues les Eaux. Hier heeft de plaatselijke VVV 7 geocaches neergelegd. Slim, want het is een leuke promotie voor het dorp. We blijven er meteen eten, bij de crêperie. En weer eten we heerlijk.

Zaterdag 10 mei 2014

We starten langzaam. Ik begin de dag met les 10 van keep running van Evy. Heerlijk bijna 5km gelopen met een hoogteverschil van bijna 100 meter. Het is dan ook pas 12.00 uur als we op pad gaan.
We scoren croissantjes en stokbrood voor de lunch bij een bakkertje en gaan door naar de supermarkt voor wat drinken en fruit. Meteen wordt duidelijk dat dit een zuidelijk land is, de supermarkt is gesloten tussen 12.00 en 14.30 uur. Voor ons niet voor te stellen, maar dit land ligt dan compleet op z'n gat.

De wandeling van vanmiddag is ongeveer 7km met 21 geocaches. Als we aanrijden zien we net een grote groep starten. We besluiten de wandeling tegen de richting in te doen en beginnen met een fikse klim. We lopen langs de velden met weer mooie vergezichten. Het weer werkt mee, het is droog en de temperatuur is lekker. De caches zijn goed en uniek verstopt waardoor we af en toe wat langer moeten zoeken. De tweede en vierde kunnen we niet vinden. Daarna gaat het steeds beter. De laatste cache ligt bij een weiland bejaarde paarden die de cache goed bewaken. We besluiten om bij de tweede en vierde nog een keertje te zoeken en dat wordt beloond. De tweede ziet Niels direct hangen. De vierde blijkt toch wat lastiger te zijn, maar ook die wordt uiteindelijk gevonden.
Op de terugweg eten bij een Vietnamees restaurant.

Zondag 11 mei 2014

We starten de dag met een wandeling door het nabij gelegen dorp Lormes. Hier liggen 5 geocaches en een bonus. De wandeling is 4,5km en we blijken de eerste te zijn die hem doen. Het is vandaag wat kouder dan van de week. Aan het eind komen we in een fikse hagelbui. Flink nat komen we bij de auto. We berekenen de bonus cache, 1,5km verderop en besluiten die heel lui met de auto te gaan doen... We worden geleid naar een plek bovenop een heuvel met fantastisch uitzicht over de vallei en het dorp. 6 Geocaches waarvan we 5 keer de eerste zijn. Het kan slechter...

Voor de volgende geocache moeten we bij een brug zijn. We komen niet helemaal uit de vertaling, maar we zien wel. We komen blijkbaar van de verkeerde kant, van beneden. Tijdens de klim naar boven hoor ik geritsel uit de struiken en staar ik recht in de ogen van een zwart-gele slang van zo'n 2 meter lang... Even adem herpakken, telefoon pakken, foto maken en snel omdraaien. Als Niels erbij komt, glijdt ie snel weg. Niels gaat verder op zoek en vindt de geocache. Op de terugweg komt hij nog een slang tegen. Terug bij de auto gaan we naar de bovenkant van de brug. We kijken over het muurtje en recht onder ons ligt een slang te zonnen. Een klein stukje verderop ligt de volgende. Fototijd!
We gaan ook nog naar Vezelay. Een mooi oud dorpje met een gigantische basiliek. De ligging is schitterend. Ook hier doen we weer verschillende geocaches, allemaal met weer net een andere kijk op dit mooie dorp.

Eten doen we vanavond in Lormes. Het Sri-Lankees (Sri Lankaans?) restaurant, vanmorgen gezien, blijkt nu ineens gesloten te zijn. Op zoek naar een ander restaurant. Dat zou in Frankrijk en al helemaal in Bourgogne toch niet zo moeilijk moeten zijn. Na 3 andere gesloten restaurants en een bar komen we bij het enige restaurant aan wat in een straal van 30km geopend is. En we zijn de enige. We kunnen kiezen voor het dagmenu. Iets anders is er niet.

Maandag 12 mei 2014

Vandaag een auto dagje. We verlaten onze B&B en reizen door naar Duitsland. De eerste 250km komen we geen snelweg tegen. Vlak voor we de grens met Luxemburg overgaan, gaan we nog even shoppen bij de Decathlon. In Luxemburg, na het tanken (1.31....) eten we een dönner.
De kamer die we via Airb&b hebben geregeld is weer een mooie met alles erop en eraan. Het heeft een eigen opgang en een keukentje.

Dinsdag 13 mei 2014

Het is een regenachtige dag. Onze eerste wandeling doen we dan ook per auto. Als het dan alleen maar meer begint te regenen besluiten we te gaan shoppen. Het wordt een shop till you drop sessie. Niels heeft zo'n beetje een nieuwe garderobe aan kunnen schaffen. We eten 's avonds bij een Italiaans restaurant.

Woensdag 14 mei 2014

Ik start vandaag met een lange duurloop. Loop 8km in een uur langs de Moezel. Het is heerlijk weer. De bergen zijn nog in nevel gehuld, maar op de terugweg breekt het zonnetje door.
Niels zorgt voor ontbijt bij candlelight, duitse broodjes uit de oven. Vandaag weer echt een wandeldag. We beginnen met een mooie wandeling door de bossen langs het riviertje Keberbach. Op deze ronde van 4 km liggen 11 makkelijke geocaches. Het is heerlijk rustig met veel vogels.

Dan rijden we door naar een landbouwgebied. We doen wat losse geocaches langs de kant. Bij het keren van de auto rijden we zo een greppel met heel hoog gras in... Rechter voorkant naar beneden en linker achterwiel hangt boven de grond. We proberen om eruit te komen, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Toyaota heeft zp'n anti-slip truuk. En die kun je niet uitzetten... Er komt een tractor aan, maar die heeft helaas geen touw bij zich. Uiteindelijk is het brute kracht waarmee de auto loskomt. Ik achter het stuur en Niels tilt en duwt de auto uiteindelijk de geul uit.

Gelukkig geen schade aan de auto, dus we gaan weer vrolijk verder met geocachen. We doen weer een wherigo, een speciale geocache die erg leuk in elkaar zit en vinden ook dit doosje. Een stukje verder lopen we naar een prachtig uitzichtspunt. Lekker stukje omhoog, dat wel, maar zeker de moeite waard. Als laatste doen we nog een multi, een mooi wandelrondje met verschillende vragen waar we een uurtje mee bezig zijn.
We gaan eten bij een echt Duits Moezel restaurant, schnitzel, salade en sauerbrot.

Donderdag 15 mei 2014

Laatste dag van de vakantie. Tassen weer ingepakt, auto volgeladen, maar eerst afscheid nemen van dit mooie dorp met een mooie wandeling de berg op. Bij een schitterend uitzichtspunt. Hier nemen we alle tijd om uit te rusten en de boten te bekijken die ver beneden ons door de sluizen gaan. We lunchen als we weer terug bij de auto zijn tussen de wijngaarden. 's Middags maken we een wandeling van ongeveer 5km door weer een schitterend natuurgebied langs de K70. En dan moeten we er echt aan geloven, we beginnen met de terugreis naar huis.