NOVW.NL / vakantie verslagen / foto album / Guestbook

CTRL f5 om de pagina nieuw te laden

3 weken minder dan de bedoeling

"Covid-19 in 2020"
Dus de vakantie naar de VS gaat niet door. Dan maar een beetje in de directe omgeving vakantie proberen te vieren.

- Niels en Inge

Vrijdag 22 mei 2020

Een vakantie die totaal anders is. Een vakantie met anderhalve meter afstand, het nieuwe normaal. Een normaal dat niet normaal is. Aftasten en kijken hoe het gaat. Dit voorjaar wilden we ons rondje USA volmaken. In de laatste staten van het vasteland van Amerika gaan geocachen en daarmee zouden we in alle staten van de USA geweest zijn, op Alaska en Hawaï na. Met het laatste jaar dat we een Esta hebben. Als deze in augustus verloopt krijgen we geen nieuwe Esta meer vanwege aangescherpte regels waarin staat dat als je na 2011 in Noord-Korea bent geweest, de Esta niet meer wordt afgegeven. Covid-19 gooit de plannen door elkaar en we gaan kijken wat deze vakantie ons aan avonturen oplevert.

Na werk pakken we de auto in en even na half 7 rijden we naar Den Helder voor de boot naar Texel. We hebben een kamer in een kleine particulieren bed and breakfast gehuurd voor 4 nachten. Verder hebben we nog niets vaststaan. Een globaal plan, een rondje Nederland of Duitsland, want sinds deze week zijn de grenzen met Duitsland weer geopend voor toeristen.
Netjes op tijd voor de boot komen we aan en sluiten we aan in rij 2. Het is rustig voor de boot. We eten onze salade op, en wachten de overtocht af. Niels neemt een kijkje buiten, ik blijf in de auto. Er wordt gevraagd om zoveel mogelijk in de auto te blijven of afstand te bewaren. Om niet misselijk te worden gaat Niels frisse lucht happen als we eenmaal op de boot staan. De overtocht is zo gebeurd. Vanaf het vaste land zagen we Texel al liggen.
De B&B wordt snel gevonden. Geen naambordje maakt het wat verwarrend, maar we zitten goed.

We maken kennis met de paardrijdende en praatgrage eigenaresse. De kamer is heel ruim, we verblijven op de eerste etage met eigen trap. Het is niet modern of bijzonder ingericht, maar zeker nu er maar 1 kamer verhuurd mag worden hebben we de ruimte. Naast de kamer is er een apart toilet en een grote badkamer. In de andere kamer krijgen we ontbijt geserveerd, want ivm de Covid-19 maatregelen mag ze niet beide kamers verhuren met een gemeenschappelijke badkamer. Voordeel voor ons dus.
Nadat we onze koffers op de kamer hebben gezet, gaan we het eiland een stukje verkennen. We rijden naar de Koog, wat een best druk en toeristisch stadje is. Even naar het strand om de lucht van de net ondergegaande zon te bekijken en een kleine strandwandeling te maken. Het waait flink waardoor het lekker fris, bijna koud is. Het strand ligt vol met schuim, schuim van algen wat door de golven aanspoelt. Als het bijna donker is lopen we het strand weer af. We zoeken een geocache en gaan terug naar de kamer. We kijken nog wat Netflix voor we gaan slapen.

135km gereden

Zaterdag 23 mei 2020

Het ontbijt wordt in een aparte kamer geserveerd. We hebben warme croissants, krentenbollen, brood, kaas, vleeswaren en hagelslag. Niet te overdreven maar een prima ontbijt. Na het ontbijt ga ik een half uur hardlopen. Op het fietspad naast het huis ga ik rechtsaf en volg ik het pad het dorp uit. Het loopt lekker, windje mee en lekker relaxed. Na 15 minuten keer ik om. De wind heb ik nu vol tegen. Ik loop, maar kom amper vooruit. Beukend tegen de wind in vecht ik me een weg terug naar de B&B. Niels heeft ondertussen de foto's van gisteren uitgezocht en het verslag online gezet.

Na een verfrissende douche gaan we het dorp in. Lopend doen we een rondje Den Burg. In het dorpscentrum bekijken we wat etalages, zoeken we een paar geocaches en vragen we informatie over elektrische fiets of brommer verhuur. We lopen zelfs nog een heuse jutters-kunst-gallerie binnen. Na zo'n 5km zijn we weer terug voor de lunch bij de B&B. We smikkelen van de net gekochte witte bolletjes met verse aardbeien voor we aan ons middag-rondje beginnen.

We pakken de auto en rijden al geocachend naar het noorden van het eiland. Sommige caches liggen bij een parkeerplek en een (toeristische) winkel, voor anderen wandelen we een stukje.
We gaan met een trekpontje een slootje over voor een cache. We lopen op het wad, over dijken, langs de schapen, in mooie natuurgebieden en over de stranden. Het maakt niet uit waar we lopen, we waaien flink uit onze hemd. Gelukkig is het niet te koud en schijnt er een zonnetje. In totaal hebben we 13 caches kunnen loggen.
Moe maar voldaan zetten we de meegenomen stoeltjes naast de auto, zo veel mogelijk uit de wind, en eten het restant aardbeien op.

Nu we niet uit eten kunnen is het een beetje zoeken wat te doen voor het diner. We vinden op internet een Italiaans restaurant waar we kunnen afhalen. Na telefonisch de bestelling doorgeven te hebben kunnen we het om 19.10 uur ophalen. Het blijkt toch wat drukker dan verwacht. In het restaurant heerst een licht chaotische sfeer, maar een half uurtje na de afgesproken tijd hebben we dan toch allebei onze maaltijd. We rijden terug naar de B&B waar we een mes lenen en het eten in de ontbijtkamer opeten. Daarna zijn we moe van de dag en buiken we uit terwijl we wat op de telefoon zitten en Netflix kijken.

Zondag 24 mei 2020

We worden wakker terwijl het regent. Het weer is een stuk minder zonnig dan gisteren. Eerst maar ontbijten. Het croissantje is vervangen door een warm ovenbroodje en de eitjes zijn vervangen door aardbeien. Op de zondag horen natuurlijk ook beschuitjes bij het ontbijt.

We besluiten om de scooterhuur naar morgen te verschuiven. Volgens de verwachting is het dan weer mooi weer. Dus nadat we rustig opgestart zijn gaan we weer met de auto op pad.

We rijden weer door naar het noorden van het eiland en starten in het natuurgebied de Slufter.Het gebied is mooi en ligt aan de Noordzee kant van Texel. Als het even stopt met regenen komen bij een stukje waar 3 geocaches liggen. We dwalen wat door het gebied. Echte paden en slijtage van waterstromen zijn niet altijd van elkaar te onderscheiden (voor ons). Het dwalen is veel leuker. We willen naar het strand en dan via de andere kant terug, maar daar ligt wel wat water voor in de weg. Eerst proberen we nog om droge voeten te houden, maar voor mij met gympies aan lukt dat toch niet. Als m'n voeten eenmaal doorweekt zijn, maakt het verder ook niets meer uit... Bij de auto voeten drogen, schone sokken en schoenen aan en door. Even wat bolletje smeren voor het volgende stukje, waar Niels ondertussen heen gereden is, maar dan begint het net weer te regenen. Hier was ook minder wandelgebied, dus geocache pakken en weer terug naar de auto.

Gelukkig duurt de regen niet erg lang en is het bij de volgende cache alweer droog. De geocaches die we vinden zijn op zich niet heel bijzonder, de plaatsen vaak wel. Niet allemaal, er liggen er ook een hoop bij echte toeristische commerciële plaatsen, zoals bij de reuze-aardbei. Dat is een aardbeienteler met een verkoopstand. We kunnen het niet laten om hier allebei een puddingbroodje met aardbeien te eten. Heerlijk, net een gebakje.

Bij een vakantieparkje op het terrein van een voormalige boer is er een multi over het hele terrein gelegd. Er staan nog een paar schapen, varkens en een reuze-geit. Het lijkt wel een kruising van een geit en een koe zo groot als ie is. Hij wil graag wat gras van onze kant van het hek en Niels knuffelt even met hem. De geit staat moeilijk op, maar als we weglopen, dan maakt ie rare bokkensprongen om onze aandacht te trekken. De multi eindigt bij een wilde bloemen weide met een uitkijktoren over de velden.

Bij een vogelhut zien we een lepelaar in de plas wandelen. Later als we teruglopen vliegt er eentje van vlakbij op en bij de auto zit ook nog een lepelaar. We zien hier in 10 minuten meer lepelaars dan in 20 jaar in Almere bij de Lepelaarsplassen...

Inmiddels is het weer bijna etenstijd en zoeken we op internet weer een restaurant waar we wat kunnen afhalen. We komen uit bij restaurant Dennenoord en bestellen via de WhatsApp zodat er geen vergissing in de bestelling kan ontstaan (dat gebeurde gisteren namelijk). Na zo'n 20 minuten hadden we geen reactie, dus toch maar bellen. Er was nog geen tijd geweest om de WhatsApp te lezen, dus de bestelling was nog niet doorgekomen. Maar telefonisch was het nog mogelijk om de bestelling te doen. Dus melden wij ons op het afgesproken tijdstip om 18.45 uur bij het restaurant. Het blijkt op een groot vakantiepark te liggen en de afhaal gaat vanaf de snackbar. Het gaat redelijk snel dit keer. We moeten zo'n 10 minuten wachten die we al kletsend met andere gasten doorbrengen . We eten ons diner weer op in de ontbijtkamer van de B&B. Dit keer zit er zelfs een verrassingsdoosje met een chocoladebol bij. Lekker!

Na het eten zijn we moe van de dag. Ik ga uitgebreid badderen in het ligbad en Niels kijkt tv op de kamer, verwerkt de foto's en zet het verslag weer online.