NOVW.NL / vakantie verslagen / foto album / Guestbook

CTRL f5 om de pagina nieuw te laden

Relatief last minute met de goedkoopste (KLM-)vlucht

"en natuurlijk geocachen:

- Niels en Inge

Donderdag 15 februari 2023

We zijn alweer ruim 2 maanden niet op vakantie geweest, dus het was wel weer tijd. Niels heeft een "gouden week" in z'n rooster, 8 dagen ingeroosterd vrij. In overleg met mezelf heb ik m'n agenda geblokt voor deze week en een paar weken geleden hebben we een ticket naar Marseille geboekt. Lekker richting de zon, is de bedoeling.
We zijn ruimschoots op tijd op Schiphol. Omdat de vlucht vol is kregen we vannacht een sms met het verzoek om ook de handbagage (gratis) in te checken. Dat is handig, dus samen met de ene koffer die we geboekt hadden met de airmiles van Japan, gaan ook de 2 kleine koffertjes mee het ruim in. We mogen met de bus naar het vliegtuig toe. Zoals gebruikelijk gaat Niels een paar dagen voor de vakantie door z'n rug. Hij regelt dat we als eerste kunnen instappen zodat hij niet onstabiel hoeft te staan tijdens het busritje.

De vlucht is maar 1 uur en 40 minuten, maar zodra het mogelijk is wordt er een broodje en wat te drinken uitgedeeld. Verder gaat de vlucht redelijk relaxed.

Het relaxen houdt bij bagageband op. De grote koffer samen met 1 handbagage koffertje zijn in Frankrijk aangekomen, 1 handbagage koffertje is nog ergens onderweg. We zijn niet de enige die wat missen. Er is zelfs meteen al iemand van Airfrance die informatie uitdeelt. Ze verwacht dat de koffers vanavond om 23.00 uur aankomen. Omdat we redelijk in de buurt zitten zal het waarschijnlijk morgen bezorgd worden. De koffer is half leeg, maar wat erin zit willen we niet kwijt. Het gaat om de laptop tas (met laptop) en een tas met alle opladers en snoeren. En aangezien de telefoons inmiddels op 50% staan, is het wel handig om ze op te laden.

Nadat we de auto, een Peugeot 208 met nog geen 2000km op de teller, hebben opgehaald gaan we eerst wat opladers voor de telefoon scoren op rekening van de KLM.
Het is iets minder dan 1,5 uur rijden naar onze Airbnb, als het goed is in de buurt van de Middellandse zee. Vlakbij het appartement hebben we op straat een streetfoodcar zien staan. Het is een paar minuutjes lopen dus halen we daar pizza voor vanavond. Tegen de tijd dat we aan tafel zitten is het al na achten en we zijn het redelijk zat. Het wordt een heel rustig avondje verder.

61 kilometer gereden

Vrijdag 16 februari 2024

Deze ochtend staat een beetje in het teken van de vermiste koffer. Om 9.00 uur krijgen we bericht dat de koffer in Marseille is aangekomen en dat de koerier zo snel mogelijk contact met ons opneemt voor het bezorgen.
Ondertussen is het tijd voor een ontbijtje. We hangen een beetje afwachtend rond in het appartement totdat we het echt zat zijn en iets willen doen. We hebben nog niets van de koerier gehoord en inmiddels is het al bijna 12.00 uur. In plaats van de geplande wandeling van 5km naar het stadje via een autovrije promenade waar eens een spoorbaan lag, pakken we nu wel de auto om weer snel terug te kunnen indien nodig.
Terwijl we op zoek zijn naar een parkeerplaats gaat de telefoon, de koerierservice. Ze verwachten tussen 14.30 en 18.00 uur de koffer te bezorgen. Dat houdt in dat we minimaal 1,5 uur hebben. De koerier belt ongeveer 10 - 15 minuten vantevoren nog een keer.

De parkeerplaats is gevonden in de buurt waar 3 geocaches aan de kust in een groen gebied liggen. Het blijkt een prachtig gebied te zijn. Een rots gebied aan de zee met een botanische tuin, iets verwaarloosd waardoor het juist nog veel mooier is geworden. De gebouwen in het park zijn verlaten ruïnes. De planten, struiken en bomen hebben redelijk vrij spel om te groeien waar ze willen. De mooie papagaaienbloem had ik nog nooit zo in het wild in bloei zien staan. Ik ken het alleen als snijbloem in de boeketten, hier staan hele struiken. We hebben uitzicht over de zee en een paar eilandjes. Als we de eerste geocache gevonden hebben lopen we verder omhoog naar een volgend uitzichtpunt en een volgende geocache. Het is onbeschrijflijk mooi. Nadat de cache gevonden is vervolgen we het paadje. Eerst nog een stukje verder omhoog, daarna wat naar beneden om vervolgens echt flink omhoog te gaan. Het pad is gemaakt van kleine rotssteentjes en loopt niet heel makkelijk, maar we halen de top voor vandaag. Ook de geocache vinden blijkt niet heel makkelijk, maar zoeken in deze omgeving is geen straf. Als we uiteindelijk bij een klein beetje bereik de spoiler foto hebben gedownload toveen we de cache tevoorschijn. We loggen en kunnen aan de tocht naar beneden beginnen. Als we weer bij de auto aankomen is het 14.30 uur, we kunnen elk moment een berichtje krijgen dat koffer bezorgd wordt.
Onderweg naar het appartement stoppen we bij een bakkertje voor lunch en een taartje. De telefoon zwijgt. We lunchen en de telefoon zwijgt. Kijken wat Netflix en de telefoon zwijgt. Maar dan, om 16.45 uur komt het belletje, hij is er over 10 minuutjes. Ik loop naar de straat en wacht bij huisnummer 51. Ons adres heeft huisnummer 51, net zoals zo'n 25 andere appartementen en huizenblokken aan dit hof. En dan is 10 minuten wachten weer heel lang, maar uiteindelijk wordt de koffer weer met ons herenigd.

Het is inmiddels te laat om echt iets te doen, maar te vroeg om te eten, dus we zoeken het winkelcentrum op om wat tijd te doden. Om 18.30 uur zijn we ook dat zat en rijden we naar het Marokkaans restaurant wat ik vanmiddag had gezien.
Omdat het vanavond een dansavond is, is het restaurant wat nu nog helemaal leeg is volgeboekt. Er is nog 1 klein laag tafeltje beschikbaar waar we gaan zitten. Het eten verloopt iets chaotisch en de danseres die wat wij begrepen rond half 8 zou komen, is er pas om 21.00 uur. Maar het smaakt heerlijk en het is super gezellig en sfeervol. De danseres doet 3 dansjes en zet de boel flink op stelten.

20 kilometer gereden

Zaterdag 17 februari 2024

We hebben croissants en paint au chocolate voor het ontbijt. We zoeken een mooie geocache route uit en gaan 10.30 uur de deur uit. Eerst broodjes voor de lunch halen en dan Rijden we een kwartiertje door naar de geocache route "Ravin de Gorgue Longue". Het is een serie van 40 geocaches die in een natuurgebied met ravijn liggen. Op de weg is het druk met racefietsers en andere zaterdagrecreanten, en tijdens de wandeling komen we ook af en toe wat mensen tegen. Sommige zelfs meerdere keren.
Vanaf de parkeerplaats lopen we eerst een stukje rechtuit voor we het ravijn in gaan. De omgeving is ruig, veel rots, steen en stekelige struiken. Het is lastig lopen op de stenige ondergrond. De geocaches zijn ook best moeilijk te vinden, de coördinaten zijn niet heel nauwkeurig. Sommige vinden we met ruim 20 meter afstand van het 0-punt. De eerste kilometers gaan langzaam, heel langzaam en zijn slopend. We zijn inmiddels wel al afgedaald het ravijn in en de omgeving is echt schitterend. Bij de meeste geocaches is een spoiler foto wat het iets makkelijker maakt, wat de hint rots als je alleen maar rotsen om je heen hebt zegt niet zoveel. We hebben 2x onderweg een goede pauze om te zorgen dat we weer wat energie binnen krijgen. Allebei op met een mooi uitzicht. De eerste is in het ravijn, boven op een rotsblok, uitkijkend naar de steile rotswand aan de ene kant en en de bomen en het ravijn voor ons. Je waant je echt alleen op de wereld met alle natuurgeluiden. Voor 1 cache mag ik de boom in klimmen, de rest ligt of op de grond onder stenen, tussen rotsspleten, of hangt bereikbaar in een boom of struik.
Na 19 geocaches, als we ongeveer 8 kilometer gelopen hebben begint de klim het ravijn weer uit. We houden onze tweede rustpauze bij de volgende geocache nadat we een flink stuk omhoog gebuffelt hebben. Ineens zien we niet alleen rotsen, maar ook bootjes, een haven en de zee.
We ploeteren verder de berg op en besluiten om een stukje af te snijden. We slaan 7 geocaches over en nemen een rechtstreeks en korter pad naar geocache nummer 30 om minder kilometers te lopen, want de tijd begint wat te dringen. Of deze cutoff nou sneller is, valt te betwijfelen. Het gaat bijna loodrecht omhoog. We kunnen wel iets meer doorlopen omdat we geen zoekpauzes hebben, maar nu hebben we een paar uitpufpauzes nodig. Bij nummer 30 pakken we de route weer op, vanaf hier zijn er geen kortere routes meer naar de parkeerplaats. We dalen weer af het ravijn in, pakken in recordtempo van de dag de geocaches mee die ineens op veel makkelijkere plaatsen verstopt liggen. Niels raakt verstrikt in een bramenstruik, hij wint maar z'n spijkerbroek verliest. Met een grote scheur in z'n broek gaan we verder. Nu blijkt hij echt overal achterhaken, de broek scheurt steeds verder uit. Als goede geocacher heeft hij duct-tape in de rugzak zitten en met wat tape blijft het weer redelijk zitten. Op naar de klim, het ravijn weer uit. Deze route gaat naar 3 parkeerplaatsen en uit alle hoeken komen er ineens medewandelaars te voorschijn, de meeste met trail stokken. Ze zijn daarmee een stuk behendiger dan wij de berg opkomen. Als we eenmaal boven zijn is het nog een kilometer over vlak terrein naar de auto. We pakken ook nog deze geocaches op en zijn precies 5 minuten voor zonsondergang weer terug bij de auto. Poeh, dat was een pittig tochtje, maar o zo mooi.

Op de terugweg komen we langs een kledingwinkel. Meteen maar een nieuwe broek voor Niels kopen. Dat blijkt niet zo eenvoudig in het land waar alles "petit" is en Niels absoluut niet. Zelfs de grootste maat komt niet over zijn klapkuiten heen en de kapotte broek wordt weer aangetrokken.
We hebben niet meer de kracht om uiteten te gaan, een frietje van de snackbar zou de oplossing zijn. Maarja, dat is zo Nederlands, dat hebben ze vast niet in dit stadje. Een snelle internet zoektocht levert een Belgische Frituur op. De uitkomst voor onze moeie, maar hongerige buikjes. Het is spitsuur als we daar aankomen, elke friettent in Nederland zou hier jaloers op zijn. Na een minuut of 20 kunnen we onze bestelling doorgeven en een minuut of 10 later lopen we met friet, frikadellen en kipcorn weer de deur uit. In het appartement gaat alles tot op het laatste frietje helemaal op.

20 kilometer gereden

Zondag 18 februari 2024

De wekker gaat om 8.30 uur. We ontbijten op ons gemak en pakken onze spulletjes in. Door naar de volgende bestemming, maar niet voordat we een wandeling hebben gedaan.

De James Bond geocache serie ligt vlakbij en was eigenlijk de wandeling die we op de eerste dag wilde maken, maar ivm de koffer wilde we toen niet te ver wandelen. Deze serie heeft 25 geocaches en is zo'n 8km lang. Mooie afstand voor deze reisdag.
De route ernaartoe is al een hele mooie. Je merkt aan het verkeer dat een zonnige zondag is. Er zijn veel motorrijders op deze bergwegen. Ons startpunt is weer bovenop een berg. Ook nu is het eerste begin wat lastig en met een afwijking van weer zo'n 20 meter worden de eerste 2 geocaches gevonden. De derde laat zich niet zien. De geocaches zijn dvd doosjes van de James Bond films met daarin niet de dvd, maar het logboekje. Erg leuk gedaan. Ze liggen voornamelijk verstopt onder een paar opgestapelde stenen. Helaas voor ons is een stapeltje stenen hier niet ongebruikelijk. Het is één en al steen en rots. De route gaat eerst naar bergafwaarts, we dalen ruim 200 meter. Ergens op een muurtje met bijna uitzicht op de zee lunchen we in het zonnetje met croissants en pain de chocolat. Het is een ander soort wandelgebied dan gisteren. Waar we gisteren vele smalle en kleine paadjes vol stenen en rotsen hadden, lopen we nu over een breed bosbouw bergweg. Het loopt iets relaxter voor de voeten. Af en toe komen we een mountainbiker tegen, verder is het rustig. De vele vogeltjes zijn aan het fluiten. De serene stilte van het bos wordt afhankelijk van aan welke kant van de berg we lopen, wreed verstoord door de vele motorrijders die de bochtige bergweg als race parcours gebruiken.
Het is weer een warme en zonnige dag, perfect voor deze bergwandeling. Na 9 kilometer, 250 diepte en 250 hoogtemeters, 22 gevonden geocaches en 4 niet gevonden geocaches zijn we weer terug bij de auto. Hiervandaan is het nog zo'n 1,5 uur rijden naar de volgende bestemming. We komen er even voor 18.00 uur aan. Dit is een redelijk nieuwe bungalow in de achtertuin van de verhuurders in een klein dorp. Voor het avondeten op zondag wordt de keuze beperkt tot afhaal pizza en daar hebben we geen zin in. We rijden 15 minuten verder naar een iets grotere stad waar we bij en Chinees / Japans restaurant terecht komen. Na loepiaatjes, sushi, soep en noodles zit onze buik vol en rijden we terug. In het huisje stuitten we op een paar mankementen. Na 5 minuutjes douchen is al het warm water op en de hele badkamer drijfnat.

160 kilometer gereden

Maandag 19 februari 2024

De bakker in het dorp is gesloten op maandag. Dat is pech hebben, dus voor het ontbijt de auto in om in het volgende dorp broodjes te halen. We ontbijten op ons gemak en doen rustig aan. We hebben een rustdag verdiend vinden we.

Omdat Niels nieuwe kleding nodig heeft gaan we aan het eind van de ochtend naar Aix en Provence, de dichtstbijzijnde grotere stad.
Het is een uurtje rijden. Aix en Provence blijkt een mooi centrum te hebben. We starten bij de Levi's winkel, daar hebben ze sowieso lengte maten. Het wordt een teleurstelling, geen enkele broek in die winkel past. Het assortiment is beperkt en vooral maatje "petit". Door naar de volgende winkel. Weer niets en zo gaat het even door. Met Niels z'n lengte en klapkuiten gaat het blijkbaar zelf in een grote stad als deze lastig worden.
Om de frustratie tegen te gaan besluiten we om maar te gaan geocachen. Al we tijdens het cache een kledingzaak met herenkleding tegenkomen gaan we naar binnen om te kijken of er iets past. Zo komen we de middag door. En dan gebeurt er een wonder. Ergens in een zijstraat komen we terecht bij de herenkledingwinkel Celio met de slogan "Be Normal" en die hebben zowaar 2 broeken die passen. Er wordt ook nog een overhemd gekocht.
We verlaten het centrum om nog even naar de Decatlon te gaan. Als die sluit om 19.30 uur eten we een heerlijke verse hamburger en rijden we terug naar het huisje. Ergens onderweg op een verlaten weg steekt een vos over. Gelukkig kunnen we hem goed zien en remt Niels ruimschoots op tijd.

140 kilometer gereden

Dinsdag 20 februari 2024

We pakken weer de auto naar het bakkertje voor een lekker uitgebreid ontbijtje. Daarna gaan de wandelschoenen aan en lopen we vanaf het huis naar het dorp en de berg op.

We beginnen vol goede moed, fris en fruitig aan de klim naar de top. Het is een pittige klim met halverwege een geocache. We denken dat we op de goede plek bij een grot zijn, maar kunnen niets vinden. Zou het dan toch een etage hoger liggen? Dat is te bereiken met klimtouwen en dat staat niet aangegeven bij de cache. In deze hele regio zijn wel prachtig mooie klimgebieden te vinden waar je ook fantastisch kan wandelen.
We gaan door naar het volgende stuk. Het pad gaat flink omhoog en is bestrooid met stenen. Dat geeft meer grip, maar er is ook een kans dat die stenen gaan glijden. Het is redelijk intensief lopen.
Als we de top zo'n beetje hebben bereikt, hebben bijna 5 kilometer gelopen, 1 geocache niet gevonden, 1 geocache wel gevonden en zijn we zo'n 2 uur verder. Tijd voor een goede pauze en een herziening van de route. Het plan was namelijk om de route in een ravijn te lopen, maar dat houdt in dat we straks moeten afdalen, het ravijn in. Halverwege die route zit weer een klim omhoog en een afdaling, omdat we dan niet bij het originele startpunt beginnen en dan moeten we om weer terug bij ons huisje te komen nogmaals deze berg over. Niet handig, want dat klimmen kost redelijk wat tijd en energie.

De route verder over de berg gaat nog wel wat omhoog en naar beneden, maar dat zijn geen enorme stukken. Het is ook nu weer een mooie omgeving met uitzichten op wat dorpjes en de besneeuwde bergketen er achter. Het zoeken naar de caches gaat redelijk goed. De meeste vinden we, soms na wat meer zoekwerk, andere heel snel. Voor de laatste geocache moesten we een flink stuk het pad af. Vanaf de bovenkant lukt het ons niet om een veilige manier te vinden, dus we volgen het pad verder naar beneden en wagen een poging vanaf onder. Het eerste stuk gaat door de bebossing omhoog totdat we bij een rotswand aankomen. Het zou nog een meter of 10 verder zijn, maar dat wordt wel heel pittig om er te komen. Omdat we een etage hoger een grot zien, wagen we het erop. Met wat acrobatiek, klim en klauterwerk lukt het om hogerop te komen. In de grot worden we beloont met een zwaard dat in de rots gestoken is waar de geocache in verstopt zit. Wat een leuke cache. En dan zien we de aanwijzingen op de rots geschilderd hoe je er officieel had moeten komen. Blijkbaar toch vanaf de bovenrand. Omdat dit onze laatste geocache is en we naar beneden moeten, pakken we dezelfde weg terug als heen en glibberen we de berg weer af. Het is nog een klein stukje doorstappen naar het dorp. We redden het precies om daar met zonsondergang aan te komen. Voor het laatste stukje naar het huis branden de lantaarnpalen al.

We zijn behoorlijk moe, douchen snel en rijden dan naar Manosque voor het eten. Het wordt een Vietnamees specialiteiten restaurant waar we heerlijk en veel eten om de verbrandde energie van vandaag weer aan te vullen.

19 kilometer gereden

Woensdag 21 februari 2024

Na de tocht van gisteren wordt het een iets rustigere dag vandaag. In ieder geval geen bergen, maar een wandeling in het dal langs een rivier. Een rivier die nu niet heel hoog staat, maar flink kan spoken.
Het wordt een wat rare wandeling met geocaches in bomen en onder rotsen. De route gaat door een droge rivierbedding die steeds modderiger wordt. De rivier ligt in de weg waardoor een aantal geocaches niet te bereiken zijn vanaf deze kant. De route wordt ingekort en na 8 kilometer in de benen zitten we weer in de auto richting het huisje.
Daar zijn we zo vroeg dat het voor mij nog mogelijk is om een stukje te gaan hardlopen. Ik kies een rondje bebouwing uit, want heb genoeg hoogtemeters en stenen ondergrond gehad afgelopen week. Het blijkt iets tegen te vallen, maar uiteindelijk toch nog een mooie training van 6 km geworden met 75 hoogtemeters.

We eten weer in Manosque, ditmaal tegenover het restaurant van gisteren bij "Le Grande Paris", een echt Frans restaurant met escargot en île flottante, maar gelukkig voor Niels ook een keuze uit normaler voedsel.

96 kilometer gereden

Donderdag 22 februari 2024

Het is de laatste dag van de vakantie. We ontbijten en pakken de koffers weer in. Vannacht kwam er weer een sms met het verzoek om de handbagage koffers ook in te checken omdat de vlucht vol is. Ondanks dat het op de heenweg fout ging pak ik toch de koffers zo in dat alles in het ruim mee kan en we alleen een rugzakje met wat dingetjes voor overdag bij ons hebben.

Vandaag is ook de eerste dag dat het weer niet zo goed is. Het heeft de halve nacht geregend en het is een stukje kouder dan we gewend zijn. Echt Hollands weer. Om 10.00 uur checken we uit en rijden we richting het vliegveld. We vliegen pas om 17.15 uur, maar het zou rond Marseille droger zijn vandaag. Dus we verlaten de regen en inderdaad als we ruim een uur later uitstappen is het droog. Onderweg hebben we croissants gehaald voor de lunch. We hebben een geocache rondje uitgezocht wat door een natuurgebied vlakbij het vliegveld op een berg plateau ligt. Het is een redelijk vlak rondje, de hoogteverschillen gaan glooiend en daarom een goede afsluiting van de vakantie. Er groeien vooral kleine struiken en stugge planten waarvan al een deel in bloei staat. In de zomer is het hier vast niet uit te houden van de hitte, vandaag is het fris en waait het. We kunnen lekker doorstappen en na 2,5 uur hebben we 7,5 km gelopen en is het tijd om op naar het vliegveld te gaan.

Onderweg halen we wat broodjes en tanken we de auto vol. We leveren de auto net voor 15.00 uur in en kunnen daarvandaan meteen naar het vliegveld lopen. Dat is toch wel een stuk fijner dan met een pendelbusje te moeten gaan. Het vliegveld wordt verbouwd en stelt helemaal niets voor. Het is klein en er is echt niets te doen. We checken de bagage in en wandelen wat op en neer. De controle door en nog een uurtje bij de gate wachten voor we, iets vroeger dan gepland, gaan boarden. Om 17.15 uur staat het vliegtuig klaar voor de startbaan en kunnen we opstijgen. Er wordt storm verwacht vanvond in Nederland, dus de piloot heeft haast. Zodra we boven Nederland komen wordt het een wat bumpy ride. We hebben een paar minuten turbulentie, maar dan gaat het weer wat beter. Een half uur voor de geplande aankomsttijd landen we op Schiphol. We gaan met de tweede bus het vliegtuig uit, hoeven niet door de paspoort controle, maar kunnen rechtstreeks naar de bagageband waar onze bagage als eerste uitrolt. We hebben de trein van 19.27 uur, 2 minuten na de oorspronkelijke aankomsttijd. Zo snel zijn we nog nooit geweest.

Vandaag 88 kilometer gereden, in totaal 622 kilometer.